Citroën ID19B Confort

  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort
  • Citroën ID19B Confort

De Citroën ID19B werd gedurende twee jaar geproduceerd, van oktober 1966 tot oktober 1968. Dat is het laatste jaar waarin de ID nog werd verkocht met de ‘oude neus’ met de ronde koplampen. Hierna kregen ze de bekende brede dubbele koplampen. Tevens werd toen de aanduiding ID omgedoopt in D Spécial. De aanduiding ‘Confort’ stond voor de meest luxe uitvoering van de ID-modellen.

De ID-modellen werden al in 1961 geïntroduceerd als alternatief voor de redelijk dure DS-modellen. Het grootste verschil zat hem in de techniek, ze hadden aanvankelijk geen stuur- en rembekrachtiging maar ze behielden wel de schijfremmen. En ze waren uitsluitend leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.

De uitvoering was wat eenvoudiger en ze waren uiterlijk meteen herkenbaar aan de donkerrode kunststoffen ’trompetjes’, de richtingaanwijzers achter op het dak.

Ze waren bijzonder populair en scoorden zelfs hogere verkoopcijfers dan de DS-modellen. Maar het meest belangrijke van deze 1966-1968 serie was dat Citroën was overgestapt van het rode naar het meer betrouwbare groene hydraulische systeem. De combinatie ‘oude neus’ en groen systeem maakt deze serie, die dus maar kort werd geproduceerd, zeer gezocht.

Onze ID werd op 20 maart 1967 nieuw geleverd (volgens de bij auto nog aanwezige ‘Bon de commande’) door Citroën dealer Pichard in Tours, in midden Frankrijk (departement 37 – Indres-et-Loire), waar ook de eerste eigenaar woonde. Oude foto’s van deze dealer ziet u bij de foto reportage.

Het is een mooie en geheel originele snoek die in Frankrijk kennelijk een heel goed leven heeft gehad. Begin 2015 is ze uit Frankrijk naar Nederland gekomen en hebben we haar overgedragen aan een Belgische Citroën liefhebber. Deze heeft de auto nauwelijks gebruikt, waardoor de auto weer bij ons terug kwam en werd ze opgenomen in de privé collectie van een Nederlandse autoliefhebber. En wederom werden wij nu weer in de gelegenheid gesteld deze mooie ID in onze showroom aan te kunnen bieden.

De auto is inmiddels 55 jaar oud en verkeert nog steeds in een zeer mooie en absoluut originele (!!), gave roestvrije staat. Ze is nooit gerestaureerd en heeft nog overwegend de eerste lak!  Ze is uitgevoerd in de destijds geliefde kleur Gris Kandahar (AC133), een kleur die maar twee jaar werd aangeboden. Ze heeft een opgespoten wit gepigmenteerd dak, een mooie combinatie met de grijze lak.

De originele interieurbekleding verkeert in een schitterende staat, uitgevoerd in mooie rode stof. Het dashboard is van het laatste zeer fraaie witte type. De kofferruimte ziet er top uit, zo ook de motorruimte.

Uiteraard verkeert ze ook technisch in prima staat en rijdt, stuurt en remt ze uitstekend, met de bekende uitstekende en comfortabele rijeigenschappen waar deze Citroëns zo bekend om staan. Ze is voorzien van rem- en stuurbekrachtiging. Op de flanken heeft ze de toen als accessoire verkrijgbare Robri sierlijsten die deze ID een extra elegante uitstraling geven..

De prijs voor deze bijzondere voiture is € 25.000.

 

VERKOCHT

Included Taxes & Checkup

Specificaties

20-03-1967
4-cilinder - 1985cc - 84pk
122.497km
Benzine
4-Versnellingsbak
Rode stof
Sedan
4
1967 - 122.497km
Volledig origineel - Uitstekende staat - 1e lak !
 

NEED A HAND TO FIND YOUR CAR?

Compare List